Dezlegarea data de preot penitentului
Preotul roaga pe Hristos sa-1 dezlege pe penitent, adaugand la aceasta si dezlegarea sa. Aceasta arata ca Acela care iarta de fapt pe penitent este Hristos, dar iertarea lui Hristos se comunica penitentului in mod vazut prin rugaciunea duhovnicului. Venirea iertarii prin rugaciunea preotului arata in i acelasi timp pozitia smerita a preotului, dar si necesitatea lui, ca rugator, pentru producerea iertarii. Dezlegarea de pacate este un fel de constatare a iertarii date penitentului de Hristos prin rugaciunea preotului ca reprezentant autorizat al Bisericii si ca organ vazut prin care Mantuitorul savarseste Taina.
In aceasta Taina nu exista o alta materie decat mana si epitrahilul preotului, asezate pe capul penitentului ca semn al trimeterii preotului de Hristos si de Biserica si al raspunderii asezate pe umerii lui. Prin trupul si prin vesmantului lui liturgic vine harul lui Hristos asupra penitentului asa cum curgea prin trupul si prin vesmintele Domnului in cei care Ii cereau ajutorul cu credinta. in fond, si in Tainele care folosesc o materie la savarsirea lor, tot prin mana preotului vine harul in fiinta primitorului.
Mana si epitrahilul preotului asezate pe capul penitentului sunt si expresia incununarii vazute a comuniunii spirituale care se realizeaza intre ei in Taina Marturisirii, prin lucrarea Duhului Sfant, in Hristos, dupa cuvantul Mantuitorului, Care spune ca: "Acolo unde vor fi adunati doi sau trei in numele Meu, voi fi si Eu intre ei" (Matei 18, 19-20). In Taina Marturisirii se manifesta primatul lui Hristos si se reface comuniunea omului cu Dumnezeu in Duhul Sfant prin mana si epitrahilul preotului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu